<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%> Leerdoelen

Leerdoelen Hoofdstuk 1: stoffen om je heen

Les De leerling Begrippen Vaardigheden/practica
1.1
  • kan mengsels en zuivere stoffen onderscheiden
  • kan voorbeelden noemen van mengsels en zuivere stoffen
  • kan uitleggen wat de samenstelling van een mengsel is
  • mengsel
  • zuivere stof
  • uitvoeren van een proef
  • doen van waarnemingen, trekken van conclusies
  • nagaan welke stoffen in een mengsel zitten
1.2
  • kan voorbeelden van suspensies, emulsies en oplossingen noemen.
  • kan aangeven hoe je een suspensie kunt scheiden
  • kan aangeven wat oplosbaarheid is
  • emulsie
  • suspensie
  • oplosbaarheid
  • oplossing
  • uitvoeren van filtreren
  • uitvoeren van bezinken
  • een oplossing maken
1.3
  • kan aangeven wat een legering is
  • kan schuim, nevel, rook en suspensie van elkaar onderscheiden
  • legering, schuim, nevel, rook
  • werken met binas voor vmbo-kgt
1.4
  • kan meten met een computer
  • kan een mengsel van een zuivere stof onderscheiden met een smeltdiagram
  • smelten
  • stollen
  • smeltdiagram
  • smeltpunt
  • smelttraject
  • kook en smeltdiagram maken
  • meten met de computer
  • uit het diagram aflezen of de stof zuiver is of niet
1.5
  • kan veilig proeven doen om stoffen te herkennen
  • kan het verschil aangeven tussen ontleedbare en niet ontleedbare stoffen
  • stofeigenschappen noemen
  • kan aangeven welke veiligheidsmaatregelen hij moet nemen bij proeven
  • kan aangeven wat een ontledingsreactie is
  • ontleedbare stoffen
  • niet-ontleedbare stoffen
  • ontledingsreactie
  • proeven veilig uitvoeren
verdieping
  • kan het bestaan van kristallen begrijpen
  • kristallen
  • maken van kristallen

 

Wanneer je deze leerdoelen beheerst is de kans groot dat je een voldoende haalt voor een overhoring. Wees wel altijd kritisch naar jezelf.